Agenda Cultural

Des del 2019, la Fundació “Angelus Novus” organitza conjuntament amb l’Associació Passatges de Cultura Contemporània l’Escola d’estiu Walter Benjamin i els actes commemoratius de la seva mort a Porthou a final del mes de setembre. Així mateix, organitza conferències, exposicions sobre art, literatura, història, modernitat i específicament activitats entorn de la figura de Walter Benjamin o Dani Karavan. La Fundació ha acollit a la Biblioteca grups d’alumnes de primer i segon curs de Batxillerat de diversos instituts de Catalunya.

2024

2024/06/29: JOSEP PLA. LA INFLACIÓ ALEMANYA. CRÒNIQUES 1923-1924

Taula rodona amb motiu de la presentació del llibre amb Xavier Pla, professor de la UdG i que ha tingut cura de l´edició. Josep Maria Fradera, autor del pròleg, historiador i Catedràtic a la Universitat Pompeu Fabra. Berta Ares, periodista i investigadora en el llegat literari de Joseph Roth i Doctora en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra.

Es parlarà de Josep Pla, Walter Benjamin i Joseph Roth.

2024/06/22: ENTREVISTA A PAOLO PAGANI, FILÒSOF I PERIODISTA DE MILÀ

Presentació del llibre de Paolo Pagani "In cammino con Walter Benjamin. Il naufragio di un genio e le idee della sua epoca”

2024/06/21: LA FRONTERA QUE ALMA MAHLER NO VA PODER TRAVESSAR / DIA EUROPEU DE LA MÚSICA

La seva faceta com a compositora. Conferència –concert per Sofía Martínez Villar, divulgadora Orquesta Nacional de España.

Projeccions i música: flauta i violoncel.

2024/06/15: CATALUNYA, PLATÓ DE CINEMA

Presentació del llibre de Daniel Romaní "Catalunya, plató de cinema". Portbou i el film "L´última frontera"

Escenaris de pel·lícula que es poden visitar.

Projecció d´imatges i actuació musical de l´EROLA (veu) i Daniel Romaní al piano

2024/05/25. Cafè Filosòfic In Divina Veritas. Consciència o col·lapse: el pensament crític davant d´un món que trontolla. Diàleg amb el filòsof Jordi Pigem, conduït per Ignasi Rifé, coordinador d´Elea.

2024/04/27: L´EXPERIÈNCIA COM A RESISTÈNCIA. LECTURES DE WALTER BENJAMIN

Presentació del llibre de Lluís Montull

El llibre planteja con Walter Benjamin va repensar el concepte d´experiència filosòfica a partir de la resistència i el desarrelament. I aprofundeix sobre com la seva obra ofereix eines significatives per entendre el nostre present, cada vegada més a prop del col-lapse.

2024/03/30: "ELS MASSALLERAS". ELS INICIS DE LA VIDA MUSICAL A PORTBOU

Homenatge als músics d´abans.

Acte dedicat a la memòria i record d´aquets pioners de la música que ompliren amb el seu art musical les festes, balls, concerts... d´aquell Portbou del progrés i de la cultura.

2024/03/09: CAMINO, CAMINOS DE ANTONIO MACHADO ... Y COLLIOURE

Una visió d´Antonio Machado i Collioure a càrrec de Jacques Issorel, catedràtic honorari de la Universitat de Perpinyà. Ha estat director del Departament d´Estudis Hispànics i director del D.E,A. (curs de doctorat).

FEBRER- JUNY. SEMINARI KAFKA-BENJAMIN: LA INTERFÍCIE KAFKA: INTERRUPCIONS I CONNEXIONS

Noves mirades sobre Franz Kafka (1893-1924) en el centenari de la seva mort des de la perspectiva de Walter Benjamin. L’obra narrativa de Kafka vista des de problemàtiques que encara avui ens interpel·len: violència, exili, transformacions econòmiques i polítiques, immigració, memòria històrica, soledat i la llei. Ha estat organitzat amb col-laboració de la Associació Passatges i el Departament de Filosofía Moral i Política de la Facultat de Filosofía i Antropologia de la UNED

2023

22-24/09/023. VIII ESCOLA D’ESITU WALTER BENJAMIN. “HISTÒRIA I MEMÒRIA: EXILI I RESISTÈNCIA”.

Del 22 al 24 de setembre de 2023 ha tingut lloc a Portbou la VIII edició de l’Escola d’estiu Walter Benjamin sota el títol “Història i Memòria. Exili i resistència”. Conferenciants: Cari Oriol Serres, Jordi Palou-Loverdos, Carme Alda Elorza, Sara Barroso, Maria Gelpí, Amalia Rodríguez Monroy i  Maria Mailat.

2023/09/17. Il·luminacions sobre Walter Benjamin. Tarda d’avançament de l’Escola d’estiu Walter Benjamin 2023. Performance i exposició de l’artista Franck Anckel, taula rodona sobre Walter Benjamin i l’actualitat del seu pensament a l’inici del segle XXI, amb la participació de Jesús Martínez Clarà, crític d’art, Gabriel, escultor, Cari Oriol Serres, filòloga i Pilar Parcerisas, crític d’art. Projecció del film Walter Benjamin. Exilé de l’existance, de Christian Cabane, subtitulat al castellà.

2023/08/04. La ruta de la llibertat a la mar de l’Albera, amb Pilar Parcerisas, Presidenta de la Fundació Angelus Novus, Oriol Falguera, President de la Fundació Reeixida, Alfons Romero, historiador, i Montserrat Vilà, filla del primer passador a fer les rutes de la llibertat.

2023/07/29. Elsa Lasker-Schüler, Nelly Sachs i Gertrud Kolmar. Tres poetes que patiren l’Holocaust. Conferència de Cari Oriol Serres. Properament tindrà lloc al Goethe-Institut de Barcelona.

2023/07/18-19-20. Taller d’enquadernació de llibres. Del plec al cosit, per Poncho Martínez, premi del Ministerio de Cultura y Deportes en bibliofília 2022. Taller de confecció, preservació i relligat de llibres.

2023/06/03. Cafè Filosòfic In Divina Veritas, conduït per Ignasi Rifé sobre el tema: Som a la fi de la història?, organitzat conjuntament amb Elea. Escola de filosofia.

Escola d'estiu Walter Benjamin Portbou